Class 10th Sanskrit Varshik Paper 2023 MP Board / एमपी बोर्ड कक्षा 10 संस्कृत वार्षिक पेपर 2023

Ticker

Class 10th Sanskrit Varshik Paper 2023 MP Board / एमपी बोर्ड कक्षा 10 संस्कृत वार्षिक पेपर 2023

Class 10th Sanskrit Varshik Paper 2023 MP Board / एमपी बोर्ड कक्षा 10 संस्कृत वार्षिक पेपर 2023

Class 10th Sanskrit Varshik Paper 2023 MP Board / एमपी बोर्ड कक्षा 10 संस्कृत वार्षिक पेपर 2023

(क) 'बालकानाम्' इत्यस्य पदस्य विभक्तिः अस्ति-

(i) प्रथमा

(ii) चतुर्थी

(iii) षष्ठी

Ans-(iii) षष्ठी


(ख) 'रमा' शब्दस्य पंचमीविभक्तेः रूपम् अस्ति-

i) रमाया:

(ii) रमा

(iii) रमाम्

Ans-i) रमाया:



(म) 'सप्तमी विभक्तेः ' रूपं किम् ?

Ans- (iii) पितरि


(घ) एकवचनस्य रूपम् अस्ति-

(i) कवयः

(ii) रामा:

(iii) राज्ञा

Ans-(iii) राज्ञा


(ङ) 'अहम् अपि आपणं गच्छामि' इत्यस्मिन् वाक्ये अव्ययम् अस्ति-

(i) अहम्

(ii) अपि

(iii) आपणं

(iv) गच्छामि

Ans-(ii) अपि


(च) अधोलिखितेषु अव्ययं नास्ति-

(i) प्रातः

(ii) तथा

(iii) यथा

(iv) अस्तु

Ans-(iv) अस्तु



प्रश्न २. शुद्धवाक्यानां समक्षम् 'आम्' अशुद्धवाक्यानां समक्षं 'न' इति लिखत-


((क) 'भवेयुः' इति धातुरूपे बहुवचनम् अस्ति । Ans- आम्


(ख) ‘अपश्यन्' इत्यस्मिन् पदे 'लङ्लकारः' अस्ति। 

Ans- आम्


(ग) गच्छ' इत्यस्मिन् पदे प्रथमपुरुषः अस्ति । 

Ans- न


(घ) 'लभन्ते' इत्यस्मिन् पदे धातुः 'लभ्' अस्ति । Ans- आम्


(ङ) 'दुर्व्यवहारः' इत्यस्मिन् पदे 'दु' उपसर्गः 

अस्ति

Ans- न


(च) 'प्रत्येक:' इत्यस्मिन् पदे प्रति उपसर्गः अस्ति।

Ans- आम्


प्रश्न ३. युग्ममेलनं कुरुत-



'अ'

'आ'

(क) अग्निदग्धः

(i)तत्पुरुषसमासः

(ख) त्रिभुवनम्

(iii) द्विगुसमासः

(ग) दशाननः

(ii)बहुब्रीहिसमास

(घ) हिमालय:

(v) दीर्घसन्धि:

(ङ) नर + इन्द्रः

(iv) गुणसन्धिः

(च) अत्याचार:

(vi) यण्सन्धिः



प्रश्न ४. एकपदेन उत्तरत-


(क) 'कर्तुम्' इत्यस्मिन् पदे प्रत्ययः अस्ति ।

Ans-तुमुन्



(ख) ल्यप् प्रत्ययस्य एकम् उदाहरणम् लिखत । 

Ans- प्रदाय


(ग) ‘गत:' इत्यस्मिन् पदे प्रत्ययः अस्ति । 

Ans - क्त


(घ) केषां माला रमणीया ? 

Ans- हरित तरू ललित लतानामू


(ङ) प्रत्युत्पन्नमतिः बुद्धिमती किम् आक्षिपन्ती उवाच ?

Ans-जम्बुकम


(च) उदयसमये अस्तसमये च कः रक्तः भवति Ans- सविता



प्रश्न ५. प्रदत्तैः शब्दैः रिक्तस्थानानि पूरयत-


(अमन्त्रम्, मुञ्चन्ती, भोजनम, पुरा, काननम्, जम्बुक)


(क) 'विरुद्धम् भोजनम्' इत्यनयो: पदयोः विशेष्यपदं…….अस्ति ।

(ख) 'अमन्त्रम् अक्षरम्' इत्यनयोः पदयोः विशेषणपदं…….अस्ति ।

(ग)'वनम्' इत्यस्य पर्यायपदम् …..अस्ति ।

(घ) 'शृगाल:' इत्यस्य पर्यायपदम् ……अस्ति ।

(ङ) 'गृहणन्ती' इत्यस्य विलोमपदं…. अस्ति ।

(च) 'अधुना' इत्यस्य विलोमपदं ……अस्ति ।


Ans-

  1. भोजनम

  2. अमन्त्रम्

  3. काननम्,

  4. जम्बुक

  5. मुञ्चन्ती,


अधोलिखितानां प्रश्नानाम् उत्तराणि संस्कृतभाषायां लिखत-


 प्रश्न ६. बुद्धिमती केन उपेता पितुर्गृहं प्रति चलिता ?

अथवा

रामाय कुशलवयोः कण्ठाश्लेषस्य स्पर्शः कीदृश: आसीत् ?



प्रश्न ७. कृषकः किं करोति स्म ?

अथवा

वसन्तस्य गुणं कः जानाति ?



प्रश्न ८. मातुः अधिका कृपा कस्मिन् भवति ?

अथवा

बालभावात् हिमकरः कुत्र विराजते ?



प्रश्न ९. नराणां प्रथम शत्रुः कः ?

अथवा

यदि राजा सम्यक् न भवति तदा प्रजा कथं विप्लवेत् ?


प्रश्न १०. जनः किमर्थं पदातिः गच्छति ?

अथवा

अन्ते प्रकृतिमाता प्रविश्य सर्वप्रथमं किं वदति ?



प्रश्न ११. रेखाङ्कितपदमाधृत्य प्रश्ननिर्माणं कुरुत - ( द्वौ)


(क) उद्याने पक्षिणां कलरवं चेतः प्रसादयति ।


(ख) वानर : आत्मानं वनराजपदाय योग्य: मन्यते।

(ग) चौरस्य पादध्वनिना अतिथिः प्रबुद्धः ।



प्रश्न १२. अधोलिखितानि वाक्यानि कः कं प्रति कथयति - ( कोऽपि द्वौ)


(क) गच्छ वत्से ! सर्वं भद्रं जायते


(ख) दीनस्य तु सतः शक्रः ! पुष्याभ्यधिका कृपा।


(ग) सव्यवधानं न चारित्र्यलोपाय ।


प्रश्न १३. प्रश्नपत्रे समागतान् श्लोकान् विहाय स्वपाठ्यपुस्तकस्य सुभाषितद्वयं लिखत ।



प्रश्न १४. अधोलिखितानाम् अशुद्धकारकवाक्यानां शुद्धिः करणीया - (कोऽपि द्वौ) १x२= २


(क) मम दुग्धं रोचते

(ख) पत्राः पतन्ति ।

(ग) गणेशः नमः

(घ) सैनिक: अश्वेन पतति ।

अथवा


अस्ति देउलाख्यो ग्रामः । तत्र राजसिंहः नाम राजपुत्रः वसति स्म। एकदा केनापि आवश्यक कार्येण तस्य भार्या बुद्धिमती पुत्रद्वयोपेता पितुर्गृहं प्रति चलिता । मार्गे गहनकानने सा एकं व्याघ्रं ददर्श । सा व्याघ्रमागच्छन्तं दृष्ट्वा धाष्ट्र्यात् पुत्रौ चपेटया प्रहृत्य जगाद - "कथमेकैकशो व्याघ्रभक्षणाय कलहं कुरुथः ? अयमेकस्तावद्विभज्य भुज्यताम् । पश्चाद् अन्यो द्वितीयः कश्चिल्लक्ष्यते ।”


 प्रश्न – (क) देउलाख्यो ग्रामः को वसति स्म ?

(ख) तस्य भार्या का आसीत् ?

(ग) सा किं जगाद ?



प्रश्न १९. अधोलिखितं पद्यांशं सम्यक् पठित्वा प्रश्नानाम् उत्तराणि संस्कृतभाषायां लिखत-


 मृगा मृगैः सङ्गमनुव्रजन्ति गावश्च गोभिः तुरगास्तुरङ्गैः ।

मूर्खाश्च मूर्खे: सुधियः सुधीभिः, समान- शील- व्यसनेषु सख्यम् ॥


प्रश्न – (क) मृगाः कैः सङ्गम् अनुव्रजन्ति ?

(ख) के गोभिः सङ्गमनुव्रजन्ति ?

(ग) मूर्खाः सुधियः च काभ्यां सङ्गम् अनुव्रजन्ति?

(ग) मूर्खाः सुधियः च काभ्यां सङ्गम् अनुव्रजन्ति ?

अथवा


, प्रजासुखे सुखं राज्ञः प्रजानां च हिते हितम् । नात्मप्रियं हितं राज्ञः, प्रजानां तु प्रियं हितम् ॥


प्रश्न – (क) प्रजासुखे सुखं कस्य ?

(ख) कस्य प्रजानां च हिते हितम् ?

(ग) नात्मप्रिय हितं कस्य ?



प्रश्न २०. अधोलिखितं नाट्यांशं सम्यक् पठित्वा प्रश्नानाम् उत्तराणि संस्कृतभाषायां लिखत-


लवः - भगवन् सहस्रदीधितिः ।

रामः - कथमस्मत्समानाभिजनौ संवृत्तौ ?

विदूषकः - किं द्वयोरप्येकमेव प्रतिवचनम् ?

लवः - भ्रातरावावां सोदय

राम: - समरूपः शरीरसन्निवेशः वयसस्तु न किञ्चिदन्तरम् ।

लवः - आवां यमलौ ।

रामः - सम्प्रति युज्यते । किं नामधेयम् ?

लवः - आर्यस्य वन्दनायां लव इत्यात्मानं श्रावयामि (कुशं निर्दिश्य) आर्योऽपि गुरुचरण-

वन्दनायाम्"

कुश:- अहमपि कुश इत्यात्मानं श्रावयामि ।


 प्रश्न – (क) कौ आवां सोदय ?

(ख) कथं शरीरसन्निवेशः ?

(ग) लवः - आवां कौ ?



स्वभावरौद्रमत्युग्रं क्रूरमप्रियवादिनम् ।

उलूकं नृपतिं कृत्वा का नु सिद्धिर्भविष्यति ॥

(ततः प्रविशति प्रकृतिमाता)

प्रकृतिमाता – (सस्नेहम्) भो भोः प्राणिनः यूयम् सर्वे एव मे सन्ततिः कथं मिथः कलहं कुर्वन्ति । वस्तुतः सर्वे वन्यजीविनः अन्योन्याश्रिताः । सदैव स्मरत-

ददाति प्रतिगृह्णाति, गुह्यमाख्याति पृच्छति भुङ्क्ते भोजयते चैव षड्-विधं प्रीतिलक्षणम् ॥

(सर्वे प्राणिनः समवेतस्वरेण )


प्रश्न – (क) पूर्णं दिनं यावत् निद्रायमाणः कः कथमस्मान् रक्षिष्यति ?

(ख) उलूकं नृपतिं कृत्वा का नु का भविष्यति ?

(ग) के सर्वे एव मे सन्ततिः ?



प्रश्न २१. अधोलिखितम् अपठितं गद्यांशं सम्यक् पठित्वा प्रश्नानाम् उत्तराणि संस्कृतभाषायां

लिखत-


• सतां सज्जनानां सङ्गतिः सम्पर्क:, संसर्गे वा 'सत्सङ्गतिः' इति कथ्यते । वस्तुतः सत्सङ्गात् एव मानवः समुन्नतो भवति । सज्जनानां संसर्गेण जनः सज्जनः भवति, दुर्जनानां संसर्गेण च दुर्जनः भवति । स्थाने एवोक्तं "संसर्गजा दोषगुणाः भवन्ति" इति । अतः स्वसमुन्नतिं इच्छता जनेन सर्वदा सतामेव सङ्गतिर्विधेया


प्रश्न – (१) अस्य गद्यांशस्य शीर्षकं लिखत ।

(२) केन जनः सज्जनः भवति ? 

(३) स्वसमुन्नतिम् इच्छता जनेन किं करणीयम् ?

(४) गद्यांशस्य सारं लिखत ।


अथवा


शरीरं धर्मस्य प्रथमं साधनम् अस्ति 'शरीरमाद्यं खलु धर्मसाधनम्' । शरीरस्य आरोग्यं व्यायामैन सिध्यति । यः व्यायानं करोति तस्य प्राणशक्तेः आपदः स्वयमेव दूरं गच्छन्ति । व्यायामेन शरीरे शुद्ध रक्तसञ्चारः भवति । इन्द्रियाणि सुस्थानि स्वस्थानि च भवन्ति । जठराग्निः दीप्तः भवति । परिवृद्धम् उदरं सङ्कोचं गच्छति। मस्तिष्कम् उर्वरं भवति । अस्मिन् लोके जनैः वयोऽनुसारं कोऽपि व्यायामः अवश्यं करणीयः । विद्यार्थिजीवने तु व्यायामस्य विशेष: महत्वः अस्ति । व्यायामेन अपि विद्यार्थीनां भविष्यनिर्माणं भवति ।


प्रश्न – (१) शरीरं कस्य प्रथमं साधनम् ?

(२) मस्तिष्कम् किं भवति ?

(३) कानि सुस्थानि स्वस्थानि च भवन्ति ?

(४) अस्य अनुच्छेदस्य कृते समुचितं शीर्षकं लिखत ।


प्रश्न २२. स्वस्य प्राचार्यस्य कृते अवकाशार्थम् एकं प्रार्थनापत्रं संस्कृतभाषायां लिखत । 

अथवा

- स्वस्य मित्रस्य कृते एकं शुभकामनापत्रं संस्कृतभाषायां लिखत ।



प्रश्न २३. अधोलिखितेषु विषयेषु एकं विषयं स्वीकृत्य शतशब्देषु संस्कृतभाषायां निबन्धं

लिखत ।


(क) अस्माकं देश:,

(ख) उत्सवः,

(ग) मम दिनचर्या,

(घ) छात्रजीवनम्




Post a Comment

और नया पुराने

inside

inside 2